Dotaz míří do černého, skutečně nejsou obě zákonné normy sjednoceny a zákon o dani z přidané hodnoty je benevolentnější.
Pravidla ZDP
Zákon o daních z příjmů výslovně zakazuje uznání daňových nákladů u reprezentace, kterou se rozumí zejména pohoštění, občerstvení a dárky.
Pojem reklama je určitě širší, proto u běžné reklamy, ať už tiskové, televizní apod. nemáme s daňovou účinností problém. Jsou daňovým nákladem.
🙃
Naopak je nemožné uznat dárky, pokud se nejedná o reklamní a propagační předměty opatřené logem, názvem poskytovatele nebo propagovaného zboží. Ale současně cena každého z nich nesmí být více než 500 Kč v úrovni bez DPH.
Spotřební daň
Pokud byste měli takový propagační předmět podléhající spotřební dani, neuznáme ho s výjimkou tichého vína.
Pravidla ZDPH
Zákaz nároku na odpočet DPH je v zákoně výslovně uveden, jde-li o reprezentaci ve smyslu zákona o daních z příjmů.
To je však jediné omezení pro účely daně z přidané hodnoty.
Jestliže poskytujete například obchodní vzorky v rámci ekonomické činnosti, není povinností odvádět daň z přidané hodnoty na výstupu, i když jejich cena přesahuje třeba limit zákona o daních z příjmů.
🙂
To znamená, že takový obchodní vzorek není „dárkem“.