Na konci kalendářního roku je běžné, že firmy rozdávají různé drobné dárky (reklamní předměty) svým zákazníkům, obchodním partnerům. 🙂
Jaký je daňový režim, jaké je správné účtování?
Tak zní aktuální dotaz na BLOGu. Odpověď si rozdělíme na tři části.
Daň z příjmů (1)
V dotaze je správná zmínka na jednotkovou cenu reklamního předmětu, kterou je pro uznání daňového nákladu podle § 25/1/t ZDP částka 500 Kč bez DPH.
V praxi je třeba dále sledovat doplňující podmínky: označení firmy nebo název zboží aj.
Daň z přidané hodnoty (2)
U této daně je situace jednodušší, nárok na odpočet daně je/není podle obecných ustanovení zákona o DPH.
Nárok | Situace |
NE | Jde-li o reklamní předmět „nedaňový“ podle ZDP jako reprezentace – viz § 72/4 ZDPH. |
ANO | V ostatních případech. |
Účetnictví (3)
Názory na metodiku účtování se různí.
Účet | Situace |
501 | ANO – dle ADKA, jde o spotřebu drobného materiálu. |
513 | NE, zde účtujeme spíše „klasické“ náklady na reprezentaci, pohoštění apod. |
543 | Sem patří dary, nikoliv „dárky“. |
Doplňme si ještě k účetní závěrce, že nespotřebované zásoby by měly být „naskladněny“ k rozvahovému dni (bez ohledu na to, zda se používá varianta „A“ nebo „B“).
🙂
Na druhé straně se často jedná o nevýznamné a a každročně se opakující částky. Proto lze případně podle směrnice využít výjimku z časového rozlišení.
Paní Jitka:
Dobrý den, jak to udělat když společnost nakupuje reklamní předměty a pouze 2 položky jsou nad 500,-Kč bez DPH, tedy nesplňují podmínky:(.
ADKA:
Zřejmě se ve Vašem případě bude jednat u dvou položek o nedaňové náklady (reprezentaci) se zákazem nároku na odpočet DPH. Více v zítřejším článku.