Reklamace u DHM

Vytvořeno | 25 listopadu, 2014

Dodavatel uznal reklamaci a poslal „staronový“ stroj.

Reklamace nového majetku

Jeden z nejzajímavějších dotazů na přednášce se týkal následující situace.


Společnost pořídila v roce 2013 nový stroj. Byla uplatněna reklamace a v záruční době zahraniční dodavatel vše vyřídil v letošním roce výměnou za jiný stroj (který má velmi podobné technické parametry). Cena se nezměnila.


Účetní a daňový postup

Nemáme k dispozici smlouvy a případně další detaily výše uvedené transakce.

Nalézt správné řešení není snadné, protože původní stroj byl v provozu, účetně i daňově odpisován.

Řešení

V úvahu přicházejí dvě varianty:

  • vyřadit první stroj, zařadit druhý jako „nový“,

nebo

  • pouze hodnotit situaci jako opravu.

V první variantě si nevíme rady s účtováním a (ne)uznáním daňové zůstatkové ceny.

Doporučení

Pokud byla zachována kontinuita, došlo vlastně ve skutečnosti k opravě „výměnou“ (byť 100%…). Proto je objektivnější pokračování odpisování (nejde o klasické pokračování podle § 30/10 ZDP), jako kdyby k výměně nedošlo.

Kdyby byly vynaloženy výdaje na opravu, účtovaly by se do provozních nákladů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *