Teorie a praxe, pokud řešíme procesní pravidla podle Daňového řádu, se čas od času dostávají do rozporu. Proto není snadná odpověď na otázku uvedenou v titulku.
Postup daňového subjektu
Jakékoliv úkony, které provádíte ke správci daně, čiňte důkladně podle ustanovení Daňového řádu, vše si zdokumentujte a archivujte.
V telefonických rozhovorech neuvádějte žádné detaily, zásadní informace. (*)
Postup správy daní
U písemných výzev apod. je procesní postup jasný, reagujte podle stanovených termínů a v předepsané formě.
(*) Pokud Vás správce daně vyzve „k činnosti“ telefonem, zvažte, o co se jedná. Jestli vyslovené přán je či není důležité, často jde jen o upozornění na drobnosti. Nepodceňujte takto podané „výzvy“ a snažte se domluvit na dalším postupu, který Vás a také správce daně (!) bude co nejméně zatěžovat. 🙂
Naše RADA
Skutečnost, že se procesní úkony učiní neformálním způsobem, telefonem, nelze považovat za chybné, neúčinné. Viz též aktuální rozsudek NSS.