Sdružení: kdo a jak má vést evidenci DPH

Vytvořil | 11 října, 2018

Přinášíme třetí a závěrečný díl našeho miniseriálu k problematice sdružení.


Jedná se o další dotaz, v němž se řeší vazba:

  • Nového povinného modelu společnosti kvůli dani z přidané hodnoty od 1. ledna 2019.
  • A také jak se mají společníci vypořádat s daní z příjmů, resp. stanovit své dílčí daňové základy v příštím roce.

DPH vs. ZDP

Připomínáme, že pravidla pro daň z příjmů – přes zásadní úpravu pro daň z přidané hodnoty – se nezměnila! 🙂

Aktuální dotaz

Dva společníci mají ve sdružení „vložen“ majetek, jeden z nich zajišťoval vše potřebné pro daně. Citujeme tazatelku:

  • „…Podle paní Evy by bylo ideální, aby měl každý svoji daňovou evidenci, ale bohužel nechtějí….“

Řešení

Z pohledu DPH:

Pro účely daně z přidané hodnoty musí provádět fakturaci mezi sebou, jestliže se na činnosti společnosti podílejí. Proto vedou evidenci pro účely DPH podle § 100 a násl. zákona o DPH.

Z pohledu ZDP:

Ve srovnání s rokem 2018 se „nic“ nemění, rozdělí si příjmy a výdaje podle stanovených pravidel společníky v souladu s § 12 ZDP.

Závěr

Hodnoty faktur a četnost (DPH) a převody pro daň z příjmů – viz úterní článek.


To znamená, že společníci použijí pro zjištění dílčího daňového základu v § 7 ZDP systém, který jim vyhovuje (paušální výdaje, daňová evidence nebo účetnictví), jak tomu bylo doposud. 🙂


Naše Rada

Evidence pro účely daně z přidané hodnoty není a priori daňovou evidencí pro daň z příjmů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *